Oefening: Excentrisch trainingsprogramma chronische achillespeesklachten

De doelstellingen van de behandeling zijn reductie van pijn, het bevorderen van de belastbaarheid van de achillespees en het weer kunnen oppakken van ADL- of sportactiviteiten van voor de blessure.

De oefeningen worden uitgevoerd op een verhoging (bijv. traptrede) waarbij de patiënt met de voorvoet op rand van de trede gaat staan. Op de aangedane zijde staand, laat de patiënt met het volle lichaamsgewicht de enkel langzaam – middels een excentrische contractie – van boven naar beneden (dorsaalflexie) bewegen. Vervolgens duwt de patiënt zich met de niet aangedane zijde weer terug naar de uitgangspositie (fig 4). De achillespees wordt dus alleen excentrisch geoefend.

fig 1. Beginsituatie excentrische oefening met knie in extensie fig 2. Excentrisch uitgevoerde dorsaalflexie van de linker achillespees
fig 3. Beginsituatie excentrische oefenig uitgevoerd met flexie van de knie fig 4. Excentrisch uitgevoerde dorsaalflexie van de linker achillespees

 

Het traningsprogramma ziet er als volgt uit:

  • gedurende een periode van minimaal 12 weken wordt er twee keer daags geoefend
  • de oefeningen worden zowel met een rechte alsook een licht gebogen knie uitgevoerd in 3 series van 15 herhalingen
  • wanneer het oefenen met het eigen lichaamsgewicht goed gaat, wordt de intensiteit verhoogd door het gewicht toe te laten nemen door bv. een rugzak te dragen met gewicht of speciaal daarvoor bestemde fitness-apparatuur
  • daarvoor met wel aan de volgende criteria voldaan zijn:
    1. een maximale pijnintensiteit VAS<5 is toegestaan tijdens de oefeningen
    2. de pijn mag niet aanhouden tot de volgende ochtend
    3. geen progressieve toename van de pijn en stijfheid door het oefenprogramma
    4. pijnklachten kunnen de eerste twee weken na start van oefenprogramma enigzins toenemen

De oefeningen kunnen voor sporters in een later stadium eenvoudig uitgebouwd worden naar sport specifieke oefeningen. Voorwaarde is dat er geen negatieve reacties meer zijn na het belasten met de kracht- en uithoudingsvermogen training. De ultieme test is de transfertraining waar de sporter begint met een algemene oefening overgaand in een veelzijdig doelgerichte oefening en de serie afsluit met een sport specifieke oefening.